Uuden polkupyörän ostanutta saattaa odottaa yllätys, kun kiiltävän menopelin ja peräkärryn välille pitäisi luoda suhde. Niin sanottujen pikalinkkujen (akseli, jonka toisessa päässä on “vipu”, jota kääntämällä akseli kiristetään tai löysätään) aikaan vahva kiintymyssuhde syntyi helposti: pikalinkkuakseli irti, peräkärryn vetokoukku akseliin ja akseli takaisin paikoilleen. Valmista minuutissa – varsinaista salamarakkautta siis.
Monissa pyörissä läpiakselit ovat korvanneet pikalinkut. Pääasiassa ihan hyvistä syistä. Pyöräkärryn vetäjälle trendi aiheuttaa kuitenkin helposti hölmistyneen ilmeen – kärryn koukkua ei saa kiinni uuden pyörän akseliin.
Kärryn ja pyörän välisen suhteen luomiseen tarvitaan kärrynvetoon tarkoitettu läpiakseli. Käytännössä akseli, jonka päässä on ylimääräinen pätkä, johon vetokoukku kiinnitetään.
Eli netti auki ja ostoksille. Ei – odotas hetki!
Kuten yllä linkittämäni artikkelin taulukosta käy ilmi: läpiakseleiden vahvuuksia on neljää ja pituuksia seitsemää erilaista. Se mikä taulukosta ei aukea, on että käytettäviä kierteitäkin on ainakin kolme erilaista.
Jos tiedät, mitä shoppailet, niin ratsasta selaimella Robert axle projectin luokse. Siellä on myös konfiguraattori, joka ainakin oman pyöräni kohdalla osasi kaivella valikoimasta oikean akselin tarjolle.
Erilaisia akseleita on kuitenkin niin paljon, että kivijalkakaupassa käyntiä voi suositella erittäin lämpimästi. Oulun seudulla asuvana marssin Pyörä-Suvalaan, josta kärrykin aikanaan ostettiin. Sopivaa akselia ei ollut hyllyssä, mutta tilauksesta se saapui muutamassa päivässä. Olipa varsin mukava verrata alkuperäistä akselia tarjottuun rinta rinnan tiskillä ennen PIN-koodin näppäilemistä. Tuli kerralla oikea akseli, eikä hintakaan ollut paha nettipyyntiin verrattuna.
Tuttua juttua. Itse vedin meidän kahta lasta monta kesää, ensin esikoista ja myöhemmin molempia. Kätevää kun pojat nukkui pyöräkärryssä päikkärit ja itse sai heitettyä kunnon lenkin! Suosittelen!
Kiitos kommentista! Olemme samoilla linjoilla. Kärry täyttää meilläkin näinä päivinä viisi vuotta, joten tutulta kuulostaa. Kärry on ollut meillä enemmän hyötyajoneuvona, mutta on sen kanssa tullut lenkkeiltyäkin. Hyvä keksintö, kyllä!