Nyt on kierretty autokauppoja kahden turvavyöistuimen ja yhden turvakaukalon kanssa. Ähisty, hikoiltu ja ihmetelty. Internetkoneen käynnistyskampea on niin ikään kierretty paljon. Ähisty, ihmetelty ja turhauduttukin.
Ensinnä istuttiin uudemman mallisessa Ford Galaxyssä. Todettiin, että meistä kummallakaan ei ole merikapteenin tai luotsin koulutusta, joten niin isot laivat jäävät meiltä satamaan. Samasta syystä emme edes tutustuneet VW Sharaniin.
Sitten sullottiin kaikki kolme jakkaraa ensimmäisen sukupolven Peugeot 308:iin. Fiilis oli epäuskoinen. Suhteellisen pieneksi miellettyyn farmariin todella mahtui kaksi istuinta ja kaukalo – kaikki Isofixeihin lukittuina. Ovet mahtuivat nippa nappa sulkeutumaan, mutta koko konkkaronkka oli farmarissa valmiina matkaan.
Olimme vaimon kanssa kumpikin mietteliäinä: “Tämä matchaa kriteereihin, mutta onko tässä silti mitään järkeä?” Sillä ahdastahan siellä autossa oli. Perhe piti kirjaimellisesti sulloa sisään. Keskimmäisen turvavyön kiinnittäminen vaati vauvan kaukalon irroittamisen telakasta. Vänkärin penkki piti vetää niin eteen, että polviparat eivät tienneet minne olisivat piiloutuneet.
Päätimme luopua viimeisestä farmariin liittyvästä oljenkorresta. Siitäkin huolimatta, että poika oli aivan myyty panoraamakaton ansiosta. “Otetaan tämä, tästä on mahtava katsella tähtitaivasta!”
Pösön 5008:ssa, Citroen C4 Grand Picassossa ja Renaultin Grand Scenicissä vaikutelma oli 308:n jälkeen lähinnä kuin olisi muuttanut kaksiosta omakotitaloon. Fordin S-Maxissa tuli jo mieleen takapenkin hurjan leveyden vuoksi, että auton sijaan penkkejä sovitellaan nimenomaan omakotitaloon.
Tila-autoissa tilaa tuntui olevan joka suunnassa ja junnujen kiinnittäminen sujuvaa. Varsinkin keskellä istuvan turvavyötä näprätessä auton sisäkorkeudesta ei varsinaisesti ole haittaa.
Seuraava automme on 5008, C4 GP, S-Max tai Grand Scenic. Tiedossa on, että Saksan ja Ranskan rajalla autofilosofioissa tapahtuu melkoisia muutoksia. Painotukset ja henkilökohtaiset mieltymykset ratkaisevat hakeeko pihaansa patonkia vai brezeliä.
ps. Kävin ihan itseäni kiusatakseni ajamassa myös VW Tourania. Se oli varsin farmarilta tuntuva auto verrattuna edellämainittuihin laatikoihin. Erittäin harmi, että takapenkillä ei ole kolmea Isofix-ankkurointia (edit 15.2.2018: Uudemman mallin Touranissa on kolmet Isofixit takapenkillä ja itse asiassa koukut löytyy myös lisävarusteena myytävistä takakontin “extrapenkeistä”).