Avauduin kuun puolivälissä, että Lego-kaupunkimme asukkaista yllättävän monella on ongelmia kylkien kanssa. Ne ovat halkeilleet. Kerroin myös tehneeni asiasta “reklamaation”.
Sain vastauksen jo seuraavana päivänä. Siinä kerrottiin, että kaikilla Lego-paloilla on kahden vuoden takuu. Luonnollinen jatko tiedolle oli tietenkin ostokuittien perään kyseleminen. Lisäksi pyydettiin laadunvalvonnalle kuvia halkeamista ja tietoa siitä, kuinka minifiguureita on säilytetty.
Vastasin rehellisesti, etten edes ole tiennyt, että Legoilla on takuu! Ja ettei minulla siten ole kuitteja tallessa. Jatkoin, että kaikki hahmot ovat alle viisi vuotta vanhoja, koska ensimmäinen Lego-ukkeli muutti meille esikoisen kaksivuotissyntymäpäivän tienoilla.
Sitten kävin läpi kaikki sarjojemme ohjelehtiset selvittääkseni mistä sarjoista minifigut ovat. Koska osa oli vuosien 2016 ja 2017 joulukalentereista, ajattelin että nämä ainakin ovat alle kaksi vuotta vanhoja, vaikka kuitteja ei tallessa olekaan.
Lähetin tiedot, kuvat ja maininnan minifiguureiden säilytyksestä.
Jälleen seuraavana päivänä sähköpostissa kilahti: osat pitäisi ostaa, koska kuitteja ei ole ja lisäksi halkeamat ovat luultavimmin normaalia kulumaa, koska ukkelit vaikuttavat olevan meillä kovassa käytössä.
Jälkimmäinen miete on siinä mielessä totta, että ukkeleita käytetään paljon, mutta esimerkiksi niiden käsiä ei väännellä meillä koskaan irti. Ja säilytys on asianmukainen – oma laatikko hyllyssä, johon ei aurinko paista.
Lisäksi mailissa oli huojentava lause. Asiakaspalvelu lupasi tehdä tällä kertaa poikkeuksen asian kanssa!
Sittenpä pystyinkin kiittämään ja lupaamaan, että lähimarketissakin alati tilaa valtaavat kopiotuotteet saavat vastaisuudessakin asua meidän puolestamme kaupassa.
Legot ovat kalliita, mutta asiakkaista näköjään halutaan pitää kiinni. Tykkään!
Sen verran kuitenkin opin, että tulevista Lego-ostoksista jää kuittikuva puhelimen muistikortille. Yksittäisen “normaalin” palikan takia en aio vaivautua takuuta käyttämään, mutta jos joku erikoisosa sanoo räks on kiva tietää takuun olemassaolosta.
Ja niin: uudet torsot saapuivat suoraan Tanskasta kymmenen päivää yhteydenottoni jälkeen. Sekä isää että lapsia hymyilytti.
Onpa hyvä tietää, että niillä on takuu! Ei meilläkään mitään kuitteja säästellä ja omistetaan ihan hullun lailla legoja. Tästedes menee meilläkin kyllä kuitit talteen.
Ja onpa outoa, että tuo olisi muka normaalia kulumaa. Meillä on joitain yli 30 vuotta vanhoja ukkoja, joilla on leikkinyt useat lapset ennen omiani ja nekään eivät ole tuolla lailla hajonneet. Onko laatu muka niin paljon huonompaa nykyään?
Kyllä kuitit tosiaan tulee tästä lähtien säästettyä, nimenomaan niiden harvinaisempien palasten takia. Rehellisesti täytyy sanoa, etten minäkään tuohon normaaliin kulumaan hirveästi usko, koska yhtä vaille kaikki olivat City-sarjoista. Jännästi Ninjagot, Creatorit ja Friendsit ovat kestäneet. Toki meillä on eniten Cityä, mutta silti minua ihmetyttää että käytännössä vain yhden sarjan ukkelit hajoilevat.
Tuo oli uusi tieto, että legoilla on takuu, mutta ei kyllä itselle ole tullut ainottakaan viallista legoa vastaan, vaikka pojalla on kyllä legoja todella paljon.
Onhan noiden laatu käsittämättömän kova! Niin toki kuuluu Legon hintaisissa leluissa ollakin. Kuitenkin jo yksistään se, että seteissä on “aina” kaikki mitä niihin kuuluu, on luottamusta herättävää. Meillä on aikaisemmin katkennut joitain nivelpalikoiden “ohuita kohtia”, mutta muutoin ei ole ongelmia ollut. Siis noiden kylkien lisäksi. Nivelet ovat juuri niitä harvinaisempia palikoita, joita voisi takuusta kysyä. Varsinkin, kun setti on hieman enemmänkin kuin rampa sellaisen rikkoonnuttua.
Virheelliselle tuotteelle takuu on voimassa, vaikka kuittia ei olisi
Kiitos huomiosta! Kuluttajansuojakos se nyt sanookaan, että kaksi vuotta? Aika paljon helpompaa lienee kuitenkin tässäkin takuuasiassa asiointi, jos kuitit ovat tallessa.
Kuluttajasuojalain mukaan mikä vain ostotodistus riittää. Yleensä se on kuitti, koska on helpoin tapa, mutta käytännössä myös tiliote riittää. Yleensähän jälleenmyyjät vaativat kuittia, mutta yleensä uskovat kun ottaa kuluttajansuojalain puheeksi 😁 Ja toinen mitä monet kuluttajat ei tiedä eikä kaupat liiemmin mainosta on tuotteen odotettu käyttöaika ja virhevastuu. Esim. pesukoneen takuu 2 v, mutta odotettu käyttöaika 5 v. Kone menee rikki 3 v vanhana ja myyjäliike sanoo, etteivät korvaa koska takuu rauennut. Bullshit, koska takuuaika ei poissulje virheellisen tuotteen vastuuta, jonka pitää kestää tuotteen odotettu käyttöaika 😉 Vaatii joskus pientä myyjien perehdyttämistä kun on tilanne päällä, mutta laki on laki 👌
Kiitos kommentista! Erittäin mielenkiintoisia pointteja!
Jäin miettimään, paljonko on Legojen oletettu käyttöikä? Minulla on lapsuudenkodissani vielä omat Legoni tallessa ja seassa jopa oman isäni Legoja – ihan toimivia palikoita edelleen…
Tiliotteen hankaluus Lego-ostoissa lienee, että aika usein paketti ostetaan “muiden ostosten seassa” ja tiliote ei näin ollen paljasta yhtään mitään. Pesukoneen tai muun ison hankinnan kohdalla asia on usein eri.
No, itselleni pääasia tässä casessa on se, että takuu ja Legon asiakaspalvelu näyttävät toimivan todella hyvin. Ei tarvitse vilkuilla halvempien kopiosarjojen suuntaan.
Jotenkin oon aatellut, että kyllähän legot kestää kovaa leikkimistä vuosikymmenet. Miehen lapsuuden kodissa on hänen 80-luvun alun legoja (on syntynyt 77), sekä hänen nuoremmille sisaruksilleen ostettuja (nuorin 30v) ja muiden (lapsenlapsien ym.) vielä uudempia legoja. Legojen iän huomaa siitä, kuinka tiukasti/löysästi pysyvät kiinni toisissaan. Vanhimmat ovat siis vajaassa 40 vuodessa kuluneet kovassa käytössä, mutteivät varsinaisesti ole menneet rikki.
Samoin ajattelen ja kyllähän ne pääasiassa kestävätkin. Mullakin kotona omani ja jonkin verran jopa isäni Legoja vielä tallessa. Ja niillä on leikitty paljon. On siellä tosin joistan levyistä nurkkia murtunut, mutta pääasiassa ehjiä kymmenien vuosien jälkeenkin. Hyvä havainto tuo kuluminen, se on juuri noin, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi!
Itsekin olen pikkulegoista reklamaation tehnyt. Ostimme pojalle ison paketin, jossa oli erilaisia osia (lohikäärmettä, erilaista autoa, ukkoja jne). Näistä osassa oli selviä virheitä, eli Legot eivät pysyneet kasassa, vaan olivat liian löysiä. Tein heti oston ja kokoamisen jälkeen reklamaation sähköpostin kautta. Tähän vastattiin vain, että ottavat myöhemmin yhteyttä. No, ei kuulunut yhteydenottoa. Laitoin uuden reklamaation ja maininnan myös siitä, ettei aikaisempaan reklamaation vastattu. Nyt otti joku yhteyttä, pyysivät kuitteja -laitoin, useamman viikon hiljaisuuden päästä pyysivät sitä numerosarjaa, mistä tietävät mikä paketti ja mitkä osat ovat kyseessä, -laitoin. Taas kesti aikaa, mutta kukaan ei enää vastannutkaan. Kuukausien päästä laitoin uusia reklamaatioita, kukaan ei vastannut.
Tämän jälkeen isot legopaketit ovat jääneet kohdallamme kauppaan. Hyvässä alennuksessa olevia olemme ostaneet, mutta laatu-hintasuhde ei todellakaan valitettavasti ole enää sitä, mitä pitäisi. Lisäksi asiakaspalvelu reklamaatiossa oli ala-arvoista.
Kiitos erilaisesta kokemuksesta! Kuulostaa hurjalta kontrastilta tuohon meikäläisten kokemukseen! Ymmärrän hyvin, että paha maku jäi suuhun. Ihan uteliaisuudesta: milloin tuo tapahtui?
On tästä jo muutamia vuosia. Voihan se olla, että asiakaspalvelu on parantunut, mutta minun kokemusta se ei enää paranna. Kun kerran saa oikein huonoa palvelua (vaikka itse olisi oikeassa), ei sitä halua kokeilla enää uudelleen.
Mahtavaa, että palasit ja vastasit kysymykseeni. Kiitos! Asiahan on juuri noin niin kuin kirjoitat: kun kerran menee tarpeeksi pahasti pieleen, pitää tapahtua melkeinpä ihmeitä, että on valmis antamaan toisen mahdollisuuden!
Eipä ole vielä koskaan viallista lego-osaa tullut vastaan ja legoja omistan noin miljoona palikkaa.
Miljoona! Huh, arvostan! Olisipa mahtava nähdä tuollainen kokoelma joskus. Kuinka iso osa noista on aktiivisessa käytössä? Ja täytyypä sanoa, että melkoinen suositus Legolle, jos tuollaisessa määrässä ei ole tullut vastaan yhtään valmistusvirhettä.