Takapenkin turvapaikat uusiksi – Britax Dualfix i-SIZE ja Kidfix II XP SICT -kokemuksia

Kaupallinen yhteistyö Britax Römerin kanssa

Turva(vyö)istuimen valitseminen on kuin mikä tahansa lapsiin liittyvä: ensin mietitään teoriassa paras ratkaisu ja sitten käytäntö neuvoo miten loppujen lopuksi tehdään. Käytäntö voi neuvoa hienovaraisesti tai hyvinkin kovalla kouralla.

Turvaistuimen valinta menee teoriassa niin, että hommataan markkinoiden turvallisisin jakkara. Käytännössä ostetaan turvallisin, joka sopii omaan pirssiin, käyttötarpeisiin ja budjettiin. Lisäksi mielestäni kivijalkakauppa on näissä asioissa iso plussa: istuinta pääsee sovittamaan ja käyttöön saa opastuksen.

Kevättalvella 2015 käytäntö neuvoi meidät ostamaan Britaxin KIDFIX XP SICTin. Se löytyi naapurikaupungin kivijalkaliikkeestä, oli kohtuullisen hintainen ja pärjännyt hyvin turvatesteissä.

Hankinnasta lähtien jakkara on ollut päivittäisessä käytössä syystalvella 2011 syntyneellä lapsellamme.

Muu takapenkin kalusto on vaihdellut, mutta tuo jakkara on pysynyt autossa koko ajan. Penkki on osoittautunut helppokäyttöiseksi. Toinen merkittävä seikka on laatu. Istuin on edelleen tikissä, vaikka sitä on käytetty paljon.

Hymyni ulottuikin vaikkuun, kun pääsin kalustamaan ”milloin me ollaan perillä -osaston” kauttaaltaan Britaxin tuotteilla. Toisen reunan Isofixeihin napsahti tutunoloinen KIDFIX, mutta sen uusi versio: KIDFIX II XP SICT. Keskimmäisiin Isofix-koukkuihin puolestaan liukui kiinni Britaxin uusi DUALFIX, joka on käynyt läpi i-SIZE-standardoinnin.

DUALFIX i-SIZE – Erinomainen, muttei täydellinen

DUALFIX i-SIZEssä huomio kiinnittyy ensisilmäyksellä kankaisiin. Pääasiassa kangas on olemukseltaan hieman karkeaa. Sellaista, jonka kuvittelen kestävän pitkään.

Huomio ei kuitenkaan kiinnity kankaisiin karkeuden takia, vaan siksi, että kaikki kankaat eivät ole yhtä ja samanlaista. Pääntuki ja yläselkää vasten tuleva istuimen osa ovat selkäesti pehmeämpää materiaalia.

DUALFIXin mukana toimitetaan pienennyssarja vastasyntyneelle, sillä penkkiä voi käyttää vaikka jo laitokselta kotiuduttaessa. Taaperomme mielestä kiinnostavinta istuimessa on, yllätys – yllätys, laatikko!

Viisipistevöiden yläosan pehmusteista löytyy kääntöpuolelta vielä kolmas materiaali – neopreeni. Se on valmistajan mukaan paitsi mielyttävä lapselle, myös hyvä pitämään pehmusteet paikoillaan.

DUALFIXin mahtavin ominaisuus on tietenkin se, että penkki kääntyy 360-astetta. Kääntyvyys on vanhemmalle kuin linkkuveitsi lapselle. Kun sen kerran saa käyttöönsä, ei siitä hevillä luovu. Selkä kiittää lasta istuimeen nostettaessa, varsinkin jos tenavalla sattuu olemaan ei autoon tänään -päivä.

Britaxin tuotekehitysosasto on sijoittanut kääntönapin penkin molemmille sivuille. Ratkaisu on toimiva ja mahdollistaa DUALFIXin kääntämisen myös kallistettuna. Penkki pyörii alustassaan kevyesti.


Kokeilimme istuimia myös Volkswagenin Caravelle -perhepakussa, jossa ei ole pakettiautomaiseen tapaan takaovea kuskin puolella. 360-kääntyvyys antaa tilaa niin, että lapsi pääsee luikahtamaan laitimmaiselle istuimelle. Istuin on muotoiltu pyöreäksi siten, että sen “kulmat” eivät koukkaa sen kauemmaksi mitä selkäosa yltää kasvot taakse päin -asennettuna..
DUALFIX kääntyy alustassaan sen verran kevyesti, että lapsi sylissä käännön vapautus onnistuu yhdellä kädellä.

Kehujen jälkeen on mainittava myös pari käytössä ärsyttävää seikkaa. Tukijalan pituussäätö on vaikea ja penkki raskas. Nämä aiheuttavat verenpaineen nousua onneksi vain asennusvaiheessa.

Sen sijaan mmHg-lukemat nousevat päivittäin turvavöiden takia. Vyöt liukuvat hyvin, mutta auki oleville vöille ei ole istuimen reunoilla pidikkeitä. Käytännössä vyöt pitää siis tonkia esiin istuvan lapsen alta. Kiristysvyön päästä puuttuu myös lenkki, joka helpottaisi kiristämistä.

DUALFIXiä voi käyttää sekä selkä että nenä menosuuntaan. Tarra muistuttaa, että i-SIZE-luokitus vaatii matkustamaan viidentoista kuukauden ikään selkä menosuuntaan. Sitä vanhemmillekin lapsille se on erittäin suositeltavaa.
Hei, yksi juttu vielä! DUALFIXin selkänojaa vastaan tulevaa osaa voi kallistaa kahdeksan astetta. Se ei kuulosta paljolta, mutta sen ansiosta tuen saa todella tiiviisti auton istuimen selkänojaa vasten ja samalla lapsi saa käyttöönsä kaiken mahdollisen jalkatilan. Tuen muotoilu ei ole kuitenkaan paras mahdollinen, sillä muksun kengät “takertuvat” melko helposti tuen sisään, koska reunat ovat varsin kulmikkaat.

KIDFIX II XP SICT – uusi versio yhdellä uudella osalla

Jos tunnet KIDFIX XP SICT -turvavyöistuimen, kakkosversion näkeminen on kuin vanhan kaverin tapaaminen vuosien jälkeen: jokin on hieman muuttunut, mutta heti ollaan sinut.

Käytännössä ainoa ero on kakkoseen lisätty lapsen jalkojen välistä tuleva lantiovyön oikealla paikallaan pitävä osa. Britax käyttää nimeä SecureGuard ja mainostaa, että heidän omien testiensä perusteella pidike vähentää etutörmäyksessä vatsaan kohdistuvia voimia jopa 35 prosenttia.

Maalaisjärjellä ajateltuna SecureGuard saattaa myös estää tilanteen, jossa lapsi pääsee luiskahtamaan pois löystyneen lantiovyön alta.

SecureGuard lukitsee lantiovyön paikoilleen! Kuvassa näkyy myös penkin nimeen saakka päässyt turvavyön XP PAD -lisäosa, joka suojaa lasta etutörmäyksessä Britaxin mukaan monella tapaa.

Käytössä SecureGuard tuo turvavyön kiinnittämiseen yhden työvaiheen lisää. Vyöttämiseen menee aikaa muutama sekunti kauemmin, mutta käyttö on helppoa.

Matkoilla lantiovyönpidike on pysynyt paikoillaan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Sillä kerralla lapset odottivat autossa ätinsä kanssa, kun piipahdin kaupassa. Nelivuotias luultavasti pyöri odottelusta turhautuneena niin paljon, että lantiovyö irtosi pidikkeestä. Onneksi tytsy itse osasi sanoa: “Tää lärpäke on irti”.

Monista nykyistuimista löytyy jonkinlainen sivulle jatkettava osa, jonka idea on käsittääkseni vähentää istuimen heilahtamista ja ottaa vastaan törmäysenergiaa. KIDFIXissä sivutörmäyssuoja kierretään auki niin paljon, että se lähes ottaa auton sivuoveen. Säätö on tarkka ja helppo.
KIDFIXin turvavyön ohjain, vai pitäisikö sanoa läpivienti, toimii kuin karbiinihaka: vyö sujahtaa helposti ohjaimeen, mutta vyön irrottamiseksi pitää aukaista salpa.

Istuin on kevyt ja sen asentaminen on erittäin johdonmukaista. Jakkaran siirtäminen autosta toiseen onkin suorastaan juhlavan helppoa. Sen sijaan KIDFIXin suuri leveys lapsen hartialinjan korkeudella haastaa auton takapenkin leveyden, mikäli viereisellä paikalla on matkustaja.

Itse lasken KIDFIXin isoksi plussaksi myös mahdollisuuden Isofixin käyttämiseen. Turvavyöistuin kun pitää muistaa laittaa vöihin kiinni myös tyhjänä, jos sitä ei kiinnitetä Isofixillä. Se on turhauttava vaihe.

Huomaa tässä kuvassa KIDFIX on säädetty väärin. Hartioiden ja pääntuen väliin pitäisi jäädä vain muutama senttimetri tyhjää. Otin kuvan demotakseni KIDFIXin maksimipituutta. Juniorihämähäkkimiehemme on nyt 128 cm ja kasvun varaa on todella paljon. Näyttäisi, että ainakin selän pituuden puolesta junnu voi käyttää istuinta pidempäänkin kuin lain vaatimaan 135 senttimetriin.

Miksi DUALFIX on autossamme keskimmäisellä paikalla?

Perimmäinen syy on yksinkertainen: se on ainoa tontti autossamme, johon kulkupelin valmistaja antaa rakennusluvan DUALFIXille.

360-kääntyvyyden ja auton korkean sisätilan ansiosta penkkiä on helppo käyttää keskipaikallekin. Paikkavalinnan etu on se, että reunoilla matkustavat isommat lapset voivat kumpikin huomioida DUALFIXissä kohdetta lähestyvää nuorimmaistamme.

Tila-autoissa takapenkki on perinteisesti jaettu kolmeen osaan, jotka liikkuvat erikseen eteen ja taakse. Kun DUALFIX on keskipenkillä, sen voi vetää melko eteen ja laitimmaiset penkit jättää taakse. Tällöin saa tilaa penkin pyörähtämiseen ja eittämättä leveille KIDFIXeille.

Ps. Jos mietit, mikä automme on, niin se on Ford S-Max, josta kokemuksia tässä postauksessa.

0 thoughts on “Takapenkin turvapaikat uusiksi – Britax Dualfix i-SIZE ja Kidfix II XP SICT -kokemuksia”

  1. Meillä on vuosikkaalla autossa recaron ja cybexin 360 kääntyvät istuimet, kummankin autossa omat. Kummatkin olivat ensin isoveikan käytössä ja ovat aiva täydelliset. Kumpaakaan emme ole käyttäneet kasvot menosuuntaan, koska 3,5 mahtui hyvin istumaan siinä selkä menosuuntaan. Nyt isommalla on cybexin turvavyöistuin, johon olemme olleet erittäin tyytyväisiä, ainoastaan on aikamoinen rohjo jatkuvasti siirrellä (tai sitten olemme vain laiskoja), niin nyt pohdimme toisen istuimen ostoa. Meidän ongelma vain on, että minun auto on niin kapea, että jos kaksi isoa ja leveätä istuinta on autossa, niin ei keskipaikalle mahdu. Keskipaikalla ei myöskään ole isofix kiinnitystä, niin istuinta siihen ei saa. Täytyykin tutustua oisko tuo birtax kapempi kuin cybex.

    • Meillä myös tarkoitus käyttää vain selkä menosuuntaan. Nykyinen suosituskin kun sanoo, että ainakin kolmivuotiaaksi pitäisi matkustaa takakonttiin katsoen. Ja mielellään pidempäänkin. Tsemppiä etsintään, se on melkoinen projekti, mutta toki äärimmäisen tärkeä suo kahlattavaksi.

  2. Me ollaan mietitty, että pitäisi ostaa varmaan toinen turvaistuin ettei tarvitsisi kahden auton välillä tuota nykyistä olla vaihtelemassa.. Mies saa kyllä sen kohdalla selvitellä mikä olisi paras vaihtoehto meille 😀

    • Meillä ensimmäistä kannettin paljon kaukalossa, mutta toinen ja kolmas olisivat pärjänneet ihan hyvin tällaisella penkillä. Mutta toisaalta kaukalo oli jo olemassa.

  3. Tuo turvaistuimen ostaminen oli kyllä ihan oma projektinsa, etenkin tällaiselle faijalle, jota autot ylipäätään ei kiinnosta.

    Tuollainen kääntämisen mahdollistava istuin on kyllä varmasti käytännöllinen. Etenkin ahtailla parkkipaikoilla.

    • Kiitos kommentista! Kuulumme samaan faijakategoriaan näemmä 🙂 Tai no, kyllä minua autot ja autoilu kiinnostaa, mutta maailmassa on turhan monta vielä kiinnostavampaa asiaa, jotta autoihin jaksaisi syventyä muuta kuin pakon edessä 🙂

      Parkkipaikalla kyllä todellakin kiittää penkin kääntyvyyttä, kun auton ovea ei ole pakko avata sepposen selälleen.

  4. Istuinten hankinta on ohan per*eestä! Ainakaan ei kannata ääneen sanoa mitkä ostit, koska joku kyllä kaivaa jonkun testituloksen jostain joka takaa tuotteen olevan ihan susi. 😅
    Me ollaan Cybex -jengiä, Britax on ihan vieras käsite mulle mut hyvältä näyttää 🙏🏼

    • Eihän se valintaprosessi ihan niitä suoraviivaisimpia ole ja kieltämättä mainitsemasi skenaario saattaa hyvinkin toteutua! Laatumerkkejä ovat sekä Britax että Cybex.  Kiitos kommentistasi ja mukavaa alkukesän jatkoa!

  5. Dualfixiä on harkittu meilläkin esikoiselle hankittavaksi. Tekstisi perusteella se todella vaikuttaisi olevan meillekin sopiva vaihtoehto. 🙂

    • On siinä nuo mainitsemani asiat, jotka ärsyttävät, mutta ei täydellistä penkkiä mahda olla olemassakaan. Dualfixiä uskaltaa kyllä suositella, mutta jos suinkin mahdollista, niin kyllähän sitä kannattaa käyttää vain selkä menosuuntaan.

  6. Meilläkin nyt kuopuksella (n.5kk) ollut tuo Dualfix kuukauden päivät käytössä, ja sen myötä heitimme hyvästit edes osalle autoraivareita – kaveriparka ei viihtynyt kaukalossaan tippaakaan (Britax sekin). Tilaahan tuo takapenkiltä vie 1,5 matkustajan paikan, kun ei ole tila-autoa, mutta kahden lapsen kanssa se on ihan ok.

    • Mahtavaa lukea, että autoraivarit ovat vähentyneet. Autoilu on aivan hillittömän raskasta, jos vauva tai taapero ei viihdy yhtään. Ja raskasta kaikille, ei vain lapselle itselleen.

    • Käsittääkseni ei mitenkään. Mielestäni sitä ei ole tarkoitettu irrotettavaksi, vaan penkki on jalustan kanssa yksi kokonaisuus.

  7. Moi,
    Onko Dualfix edelleen kehujen arvoinen?

    Meillä sama istuin, ja isoksi ongelmaksi on muodostunut päätuki, tai lähinnä sen puute. Muissa istuimissa päätuki on paljon “kuppimaisempi”, tässä se on hyvin loiva, ja meidän lapsella kallistuu pää aina kun hän nukahtaa, vaikka istuin olisi mahdollisimman takakenossa (siis mahdollisimman pitkällään). Pää kallistuu siis eteen ja sivulle, niin että pää roikkuu ja näyttää todella inhottavalta nukkuma-asennolta. Siksi siis kysyisinkin, onko teillä ollut samanlaista ongelmaa?

    Muuten ollaan tykätty istuimesta valtavan paljon.

    • Kyllä edelleen kiitettävän arvosanan annan Dualfixille. Kääntö toimii aivan loistavasti ja tykkäämme isosti siitä, että penkki kääntyy myös kallistettuna.

      Täytyy sanoa, että nukkuma-asennon tarkkailu on meillä pääasiassa vierellä istuvien kuusveen ja neljäveen kontolla, koska pienin matkustaa selkä menosuuntaan. Penkki voisi kallistua enemmänkin, mutta yleensä takaraivo pysyy tuessa lapsen nukahtaessa. Tuohon asentoonhan vaikuttaa aika paljon myös auton penkin kulma…

      • Kiitos vastauksestasi! Minä epäilen myös että auton penkin kulma sekä isofix-kiinnikkeiden kohta vaikuttaa niin paljon että jää vähän pystympään, ja siksi pää keikkaa irti tuesta.

        • Penkkien kulmissa on käsittääkseni yllättävänkin isoja eroja! Tuota isofixiä en ole osannut ajatella, mutta onhan silläkin vaikutusta, totta kai.

Leave a Comment